Tillgänglighetsredogörelse för appen Min hälsa

Region Jämtland Härjedalen står bakom den här mobilapplikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur mobilapplikationen Min Hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är mobilapplikationen?

Vi är medvetna om att delar av mobilapplikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av mobilapplikationen?

Om du behöver innehåll från Min Hälsa som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss genom formuläret längst ner på den här sidan.

Svarstiden är normalt två till tre dagar.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i mobilapplikationens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss genom formuläret längst ner på den här sidan.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet

Den här mobilapplikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Mobilapplikationen har inte stöd för högkontrastläge.
  • Text på flikarna i navigeringsfältet samt vissa sidrubriker förstoras med lägre skalningsfaktor än övrig text vid textförstoring. Texten för flikarna i navigeringsfältet kan ses i större format om man trycker och håller kvar fingret på den flik man önskar se bättre.

Problem vid användning med känslighet för flimmer

  • När sidorna Användarvillkor och Behandling av personuppgifter öppnas i mörkt läge kan en vit bakgrund blinka till en gång innan sidan har laddats klart.

Problem vid användning med hjälp av med skärmläsare

  • Titeln på modala dialogrutor läses inte upp automatiskt när dialogrutan dyker upp, istället hamnar fokus på funktionen "stäng" som ligger runtom den modala dialogrutan. Svep en gång för att navigera vidare till rutans innehåll.
  • Nya meddelanden i videomötets chatt annonseras inte när chattfönstret är öppet.
  • När mobilapplikationen används på engelska så läses den engelska översättningen av Användarvillkor upp med svenskt uttal.
  • Gäller endast Google Pixel-telefoner: Ikonknapparnas etiketter läses inte upp.

Problem vid användning med hjälp av med externt tangentbord

  • Skrollfunktionen fungerar dåligt i vissa delar av mobilapplikationen.
  • Ett extra tryck på tabbtangenten kan krävas för att nå vissa klickbara element.

Gäller endast iOS

  • Innehållet på sidan Hem kan inte nås direkt efter inloggning. Byt flik till Profil och sedan tillbaka till Hem för att komma runt problemet.
  • Klickbara element som ligger utanför synligt fält kan i vissa fall inte nås.

Gäller endast Android

  • Markeringen för tangentbordsfokus är otydlig på vissa klickbara element.
  • Markeringen för tangentbordsfokus är inte synlig på den flik som redan är vald i navigeringslistan.

Hur vi testat mobilapplikationen

Bedömning av tillgängligheten görs kontinuerligt av intern expertis hos mobilapplikationens leverantör.

Senaste bedömningen gjordes genom självskattning den 20 mars 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 26 mars 2025.

Meddela bristande tillgänglighet i appen Min hälsa

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet.

Om du upptäcker brister som inte är beskrivna i tillgänglighetsredogörelsen på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss genom att fylla i formuläret nedan. Svarstiden är normalt två dagar. Fält med * är obligatoriska och måste fyllas i.


Vill du ha svar från oss? Fyll i så fall i dina kontaktuppgifter.
Vill du ha svar från oss? Fyll i så fall i dina kontaktuppgifter.