Vårdens utveckling i Region Jämtland Härjedalen.
Avsnitt 81
Sveriges hälso- och sjukvård är i en omställning, såväl digitalt som med nya synsätt och nya arbetsätt.
Det innebär förändringar för medarbetare, vårdtagare och vårdgivaren. Den här podden följer utvecklingen inom olika områden: Den digitala omställningen med nya arbetssätt, medarbetardriven utveckling mot målet att bli Sveriges bästa arbetsgivare, med stort fokus på arbetsmiljö och kommunikativt och tillåtanden ledarskap.
Vi snackar om erfarenheter, exempel, nya tekniken och hur det ska leda till fokus på att se patienten som en person med unika behov, erfarenheter och förmågor, istället för att i huvudsak se en sjukdom eller en diagnos..
Produktion: Poddverandan i Östersund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Poddavsnitt
81. Små team får ihop helheten- och att våga fråga!
10 november 2024. Avsnitt 81. Små team får ihop helheten- och att våga fråga!
Hur ska man krympa ihop en vårdorganisations olika delar och få till ett team som drar åt samma håll?
Ett team som inte bara består av vårdenheter och personal, utan alla som kan tänkas vara involverade runt en patient.
Idag pratar vi om något som på pappret kan låta ganska teoretiskt, men som i praktiken handlar om att göra vardagen bättre för både patienter och vårdpersonal.
Vi ska snacka om mikrosystem och hur små team kan skapa stor förändring inom vården. För att hjälpa oss förstå allt detta har vi med oss patientsäkerhessamordnare Sara Both.
Produktion: Poddverandan i Östersund
Transkribering av avsnitt 81 (Inspelat 20 maj)
Podcast: Vårdens utveckling i Region Jämtland Härjedalen- Region Jämtland Härjedalen
Medverkande tituleras i transkriberingen:
Anna Granevärn - Sjukvårdsdirektör
Sara Both - Patientsäkerhetssamordnare
Anna Sjövall - Verksamhetsutvecklare
Håkan Lundqvist - Programledare
Håkan
Ska vi sparka igång ännu ett avsnitt av podcasten Vårdens utveckling i Region Jämtland Härjedalen. Ett långt och härligt namn, men det säger också allt, eller hur?
Anna G
Ja, faktiskt. Det är svårt att säga det här på ett enklare sätt egentligen. Det här är stort, det vi gör.
Håkan
Precis. Och Anna Sjövall är också här. Och ni två är ju alltid ständiga medlemmar i den här podcasten. Och vid något tillfälle har en av er inte behagat kunna. Och då har vi fått leva med det obehaget.
Anna s
Det är om någon är….
Anna G
Sjuk….
Det är ju ganska låg frånvaro en del på alla de här.
Håkan
Jag skulle vilja säga det också. Förlåt för uttrycket i den meningen och vill väl inte hänga ut er som att ni liksom inte vill.
Det är ju tvärtom.
Jag läste på Linked in att du tyckte att det här var det roligaste du håller på med. Anna Sjövall.
Anna s
Var en av de roligaste sakerna då jag får träffa så många medarbetare som man inte träffar annars och höra om så mycket bra vi gör. Det finns väl inget bättre än det?
Håkan
Det är sant, och du gör det bra. Det skrev jag också som en kommentar.
Anna s
Det var snällt.
Håkan
Så är det med det här på sociala medier.
Man ska ju vara trevlig där. Det är så mycket otrevligheter där annars.
Anna G
Man ska alltid vara trevlig.
Håkan
Och dagens gäst är Sara Both. Säger man Both eller Both (nyanser. Anm)?
Hej och välkommen.
Sara
Tack så mycket!
Håkan
Hur är läget med dig?
Sara
Det är ganska bra. Känns som en begynnande förkylning på gång.
Håkan
Men det är bara de som känner dig som märker det, att du har en begynnande förkylning. (något som kan höras i inspelningen. Anm)
Sara
Det kan man ta bort. (menar i inspelningen, skämtsamt. Anm)
Håkan
Precis, det fixar vi i redigeringen.
Vad ska vi prata med dig idag om?
Sara
Jo, men det här samtalet inleddes egentligen förra våren när Anna och jag träffades under arbetet med genombrottsprojektet.
Arbetet som gjordes i regionen, och vi hade då vi pratade om omställningen att den vården då, vad innebär det och hur kan vi få med oss patienterna i den i den resan?
Och jag är legitimerad sjuksköterska, har en master i kvalitetsutveckling och ledarskap inom hälsoval inom hälso och sjukvård.
Håkan
Du har vidareutbildat dig.
Sara
Ja precis det har jag läst.
Jag är nördigt eller gladeligen intresserad av organisationsutveckling.
Vad är ledarskap och hur är man en god ledare och hur får man med sig team i en förändring?
Hur kan vi driva mot ett gemensamt mål och gå från ett läge till ett nytt läge?
Och vad händer däremellan?
Det är någonting som jag fascineras av och inspireras av. Att se andra växa i den resan. Så det har lett till att jag har specialiserat mig på det och jag jobbar som patientsäkerhetssamordnare i Regionen. Jag har fokus på patientsäkerhet.
Håkan
Men om du då är patientssäkerhetssamordnare och även pysslar med den andra biten, är det två stolar du sitter på eller hör de ihop?
Sara
Men de hör ihop.
Håkan
När jag fick rubriken som låter så här. ”Mikrosystemteorin inom förbättringskunskap” så tänkte jag först, herregud vad superakademiskt!
För om du bara skulle förklara det då på ett enkelt, icke byråkratiskt eller akademiskt språk, vad är det för någonting?
Sara
Ja, men det handlar väl egentligen om att vi befinner oss i ett hälso och sjukvårdssystem med olika nivåer och hur de här nivåerna samarbetar med varandra med fokus på ett samskapande tillsammans med våra patienter som finns hos teamet där vi har våra mottagningar, verksamheter, avdelningar nära patienten.
Där patienten träffas så handlar det om att den här mikrosystemteorin utgår ifrån att alla personer som jobbar med patienten mot ett gemensamt mål, exempelvis då att patienten ska bli frisk, att den ska genomgå en behandling eller vad det nu kan vara.
Så innebär det också då att vi tittar på vilka finns nära patienten och då innebär det också då att titta på om en patient kanske finns inom kommunal hälso och sjukvård.
Den kanske finns inom en annan privat aktör utanför Region Jämtland Härjedalen eller har kontakt med en naprapat eller fysioterapeut.
Och vikten av att se vilka medarbetare, professioner, och individer som är viktiga för den här patienten.
Och titta på det som ett mikrosystem.
Och min egen ingång till det här samtalet till Anna.
Det var ju det här att vi står i en omställningsarbete inom Region Jämtland Härjedalen mot framtidens vård, mot god vård.
Och med min teoretiska och akademiska bakgrund så handlar det egentligen om att vidga perspektivet på vad är det vi behöver göra?
Jo, vi behöver minska de organisatoriska mellanrummen som man brukar kalla dem.
Vad är att gå från regionens sjukvård till en kommunal hälso och sjukvård?
Och säg att det här med ett organisatoriskt mellanrum, i mikrosystemteorin så finns det inga organisatoriska mellanrum utan patienten är i centrum och alla delar runt patienten är viktiga.
Håkan
Man krymper mellanrummet mellan det vi brukar säga är samverkan mellan olika parter?
Sara
Ungefär så kan man absolut sammanfatta det, men det handlar om att få till det systemet och arbetssätten framför allt.
Och ibland så har vi organisatoriska system som gör det mer utmanande för oss och där behöver vi hitta andra typer av samarbete.
Håkan
Hur går det? Tycker du?
Sara
Det är klart att den här resan är svår och utmanade på så många olika sätt, men jag tror att vi kan bli mycket bättre på det och tillåter också att involvera både patienter, brukare eller kunder eller hur vi nu vill benämna de personerna vi jobbar med.
Elisabet (fiktiv patient. Anm) Vad är viktigt för dig? Vilka personer är viktiga för dig för att du ska må bra och för att du ska få ett hållbart liv?
Och då ställer man frågan.
Men vilka är viktiga för dig?
Ja, men det kanske är din partner, din mamma, din syster, din mormor eller någon annan viktig funktion.
Men då ska den inkluderas i det här teamet i mikrosystemet.
Det är mycket systemteori, det är en del det handlar om, och det handlar alltid om patienten.
Håkan
Och då är man inne på nära- och personcentrerad vård?
Sara
Vården i ett samskapande perspektiv.
Håkan
Och det är klart att det här är en enorm utmaning och den utmaningen har rullat på under ganska lång tid och det går inte att säga när det ska vara klart?
Anna G
Nej, utan det ska ju sätta sig. Och det som är lite utmanande med det här är att det kanske inte är så lätt att styra med de system som vi är vana att styra med.
Vi har budgetar, vi har investeringsplan och när vi jobbar, jobbar vi på olika sätt.
Vi har våra stuprör, vi försöker överbrygga dem, men vad vi än gör så är det inte det som gör skillnad, utan det som gör skillnad är när mikrosystemteamet börjar agera och skillnaden blir när någon i systemet ställer frågan och gör annorlunda.
Och inte bara följer ordinarie struktur utan verkligen vågar gå över den och ställa en fråga till.
Håkan
Det här låter ju väldigt spännande. Vad är det som händer då? När mikrosystemet ställer frågan, vad händer då?
Sara
Ja, men vad händer då?
Jo, men det som är utmanande, och vi behöver ställa om.
Med det här perspektivet så finns det också en omställningsfaktor, och just med en förbättring så skapar vi, vi bygger arbetssätt.
Det finns tre olika sätt som jobbar tillsammans för att skapa det gemensamma värde för patienten vi har, och den professionella kunskap med all vår hälso- och sjukvårdskompetens, med alla våra medarbetare som har kunskapen.
Sen behöver vi ha med kunskap om förbättringskunskap.
Vi har jättemånga kompetenta verksamhetsutvecklare i regionen som har den här kunskapen.
Hur jobbar vi med att förbättra de här resultaten?
Och sen har vi våra patienter, brukare, kunder som också har otroligt viktig information och kunskap om sin situation.
Och när de här tre parterna gått samman, det är då man brukar säga att det är värdeskapande.
Då får vi den här systemomställningen, förbättringen, och förändringen.
Så det är tre olika perspektiv som vi behöver anamma tillsammans för att börja göra någonting.
Och det börjar alltid i systemet, det är där energin oftast finns.
Håkan
Anna Sjövall, verksamhetsutvecklare. Känner du dig också så där att du är inne i det här som vi pratar om och drar i det mellan varven?
Anna s
Ja, men absolut. Vi har haft Sara i vårt nätverk för verksamhetsutvecklare i regionen och som också kommit med den teoretiska kunskapen för att ha en bas att stå på.
Och det tror jag också är viktigt för att förstå.
När man kommer in som ny men inte har jobbat med förbättringskunskap innan, så att man har en bas att stå på.
Men sen är det ju precis de här sakerna vi pratar om hela tiden, jag tycker det. Träffade ett gäng verksamheter här nu på förmiddagen och de är där och snurrar i hur vi ska komma vidare med hur? Hur jobbar vi i de här mellanrummen? Hur hittar vi de vägarna som inte är inne i de här systemen som vi har byggt in?
Hur kommer vi närmare varandra och patienten?
Det var precis några som sa: ”Men hur får med oss patienterna då?”
Vi behöver jobba mycket mer med dem. Vi behöver fråga vad de vill. Hur gör vi det? Det är precis de här sakerna vi rör oss kring hela tiden.
Håkan
Att fråga patienten återkommer vi till i andra avsnittet.
Vi pratar ofta om just det, om man ska kalla det problemet eller den möjligheten egentligen, som det faktiskt handlar om.
Anna G
Precis, och det var ju just i de här genombrotten så var det en väldigt viktig del att ha med patienten.
Och vi har ju fortfarande arbeten från genombrotten som rullar på, och där patienterna har en otroligt stor betydelse för utvecklingen.
Håkan
Jag har ju sett att det finns någon liten sådan här, manual, eller vad vi ska kalla det.
Ställ de här 4–5 frågorna så det finns någon slags bas att stå på. Men i min värld blir det ofta så här att jag tänker mig, hur svårt kan det vara att prata med en patient?
Sara
Ja, det kan man ju tänka sig.
Men för mig handlar det om det här med mindset.
Vi behöver grundläggande värderingar.
För vad innebär det att samskapa med våra patienter?
Vad är viktigt för dig, att också få det att flyta?
Kanske är någon frågeställning, och kanske att vården är konstruerad under det senaste århundradet att behandla liksom akuta sjukdomsfall.
Och vi är jätteduktiga på akutsjukvård när patienten blir riktigt sjuk.
Men nu går vi också mot en annan typ av vård där vi har mer livsstilsfaktorer och där det kräver ett annat arbetssätt i vården för våra system.
Som Anna var inne på.
Hur vården är uppbyggd, den är ju uppbyggd på akut sjuka.
Våra livsstilsfaktorer finns inte med i så stor utsträckning, så där tror jag också att det utgår ifrån.
Vad är viktigt för dig som patient för att du ska nå in i livsstilsfaktorer? Vad behöver du ha? Vi behöver ha en annan typ av frågeställning.
I våra hälso och sjukvårdssystem. I möten med en patient.
Det är vad man tänker, det är komplext och det handlar om att det är komplext.
Det finns många olika typer och perspektiv. Det är dock ett högst ömsesidigt beroende av varandra.
Håkan
Det är intressant att höra att det här samtalet, som du pratar om, att ni märker att det pågår hela tiden, för då pågår ju också någon form av justering eller omställning eller vad vi nu kallar det.
Utan det samtalet så skulle det ju inte riktigt fungera.
Så hur driver man?
Hur driver man liksom det här samtalet, att det fortfarande känns aktuellt och inte blir tradigt? Du förstår hur jag menar. Hur upprätthåller man det så att det hela tiden får rulla på?
Sara
Jag tror framför allt att det är flera saker, men att det är en ledningsfråga också.
Hur styr vi och leder vi i organisationen?
Vilka värderingar har vi och utgår vi från säker vård?
Jag ser på patientsäkerhet, på vår enhet så pratar vi också om det här utifrån den hållbara säkerhet och sjukvård som innebär att vi uppnår en god kvalitet.
Och i de här delarna tänker man ju säker vård, så det handlar också om att man upprätthåller det här.
Det är ett ständigt pågående arbete.
Vår systematiska förbättring.
Kvalitetsarbete är ingenting vi gör en kort stund, utan det är en kultur som vi måste anamma i våra liv, i vår vård varje dag, hela tiden.
Och där behöver vi ha en tydlig styrning och ledning där vi leder med engagemang.
En vilja av att skapa förutsättningar för våra medarbetare i de mikrosystem som vi ofta ser, att här finns ett gap. Hur kan vi överbrygga det?
Men har du förslag?
Hur tänker du då?
Vad är ditt nästa steg till att driva det här?
Jag tror att det är många olika delar i det här och det är det som också är utmaningen med det.
Omställning till framtidens hälso- och sjukvård.
Vi behöver ha nya typer av lednings strukturer och processer i det också och det behöver vi göra tillsammans.
Håkan
Men några nyckelkomponenter tycker jag du nämner.
Systematiskt, tänker jag.
Utan systematiken så får man liksom inte riktigt till det.
Sara
Ja, jo men precis det, och den kultur vi behöver. S
säkerhetskultur, engagerad, god ledning och inom patientsäkerhet och säker vård så finns det olika modeller att jobba utifrån.
Det är helt enkelt också som vi vid min enhet, vi jobbar med att stötta verksamheterna i det arbetet.
Håkan
Anna Granevärn, du är ju högste ansvarige på sjukhuset.
Hur ser det ut i dag jämfört med kanske för 3–4 månader sedan?
Ett år tillbaka eller så där.
Nu när ni till exempel rekryterar?
Finns det någon erfarenhet kring de här frågorna?
Anna G
Det gör det ju och det här pratar vi nog om i alla anställningsintervjuer, i alla fall av chefer där jag är inblandad i rekryteringen. Men jag tror att vi gör nog det i de flesta fall skulle jag tro. Det är jätteviktigt.
Håkan
Så där är det krympt, mellanrummet.
Anna G
Lite.
Vi har ju också nya sätt att jobba med i rekryteringsprocessen där vi tittar på hur kan vi vara fler delaktiga i rekryteringarna så att vi får mer rätt frågor från början.
Det handlar också om att effektivisera vår tid och ha en bra dialog och att vi försöker.
Men vi försöker väl hos oss också att glida lite grann från det här i supertajta silos eller stuprören där man följer sin process.
Utan vi vill ha det lite smartare, enkelt.
Vi vill ha mycket delaktighet, vi vill ha det transparant, vi vill oftast till samma mål och då kan vi ju jobba tillsammans.
Håkan
Nu jobbar ju inte du så där specifikt med själva vårdomhändertagandet så jag antar att du har en hel del andra mellanrum att brottas med i jämförelse?
Anna G
Många.
Håkan
Har du Sara något som är ett jättebra exempel eller något du kan lyfta upp som du har gått och grunnat på och som du tycker, det här var kanon.
Sara
Du tänker kring mikrosystem?
Håkan
Vi pratade lite grann om genombrott. Det finns ett poddavsnitt med det ifall ni vill backa tillbaka. Ni som lyssnar nu så hittar ni det bland övriga avsnitt.
Sara
Men vi kan återkoppla till det, för då hade ni någon annan som var här och pratade utifrån det man gör på kvinnokliniken.
Och jag hade ju förmånen att få vara med i den grupperingen och där var ju vi riktigt modiga och bjöd in 20 kvinnor till dialog till en tvärprofessionell dialog och det var liksom lite läskigt.
Många tänkte att ”men Gud, vad ska patienterna tycka och tänka och vara i det här?”
Men det utmynnade i fantastiska dialoger och det är så härligt att se hur de här personerna från hälso- och sjukvården som deltog också växte i sin yrkesroll.
För det är det här patienterna bekräftar.
Mycket som de själva såg och då fick de lite bränsle i, att vi måste gör något annorlunda.
Så att börja på med patienterna på det sättet är ju otroligt roligt och givande.
Och att det var så härligt att se att det blev en bra dialog mellan de här individerna och en känsla av att lyssna och vilja förstå vad vi kan göra annorlunda.
Man får liksom lite hum om man beslutar på fakta och de dialoger som här är viktiga. Det är där det sker.
Anna G
Visst var det så att det tog sig en helt annan riktning också efter att de hade haft de dialogerna.
Sara
Men det gjorde det.
Det var ju som Sanna berättade (tidigare poddavsnitt. Anm).
Sedan var det som en resa från att vi fick ett uppdrag och skulle göra någonting igen och hon och medarbetarna i det rummet såg att det kanske inte var det riktiga problemet så då vågade vi ta en annan vändning.
Så nu ska vi bjuda in patienterna. Men törs vi?
Hur kommer det bli? Tänk att det kom jättemånga.
Det var jättefin respons.
Det är fortfarande patienter som hör av sig och frågar hur går det med det här?
Vad är det som händer? Och vill liksom vara med i den här utvecklingen.
Och det är jätteroligt och det behöver vi verkligen ta med oss, med glädje och med stolthet också, för att vi vågade och var modig och gjorde det bra.
Håkan
Man ska nog inte underskatta medborgarna och patienternas engagemang i vård. Man är nog gärna med och deltas i Sverige.
Sara
Jag kan tänka mig det, men alla vi här i det här poddavsnittet och alla som lyssnar på det här har ju varit patient någon gång där man upplevt att det är väldigt bra och härliga möten och så kanske man varit med i vården där man sett att det funkar inte riktigt.
Det skaver.
Men att gå från behandling till att känna det, att det här kan vi göra bättre till att faktiskt hör av sig.
Till 1177 med synpunkter, klagomål, att det där funkar inte riktigt. ”Jag tycker att vi kan göra så här” det kan för många vara för stort ibland.
Men vi ser ju också att andelen inkomna synpunkter och klagomål i 1177 blir allt fler och fler.
Och det är en stor källa till mer kunskap om vad som funkar i våra system, processer som är bra.
Vad kan vi göra mer av och hur kan vi liksom sluta göra saker för det skapar inte värde för våra patienter.
Håkan
Det där tycker jag är ett suveränt verktyg. En del kommuner jobbar också så där. Vet inte om alla gör det, men med en synpunktshantering brukar det kunna kallas, att man fyller i ett webbformulär till exempel, och talar om vad man inte är riktigt nöjd med.
Och kanske också en liten lösning eller ett förslag.
Och det är ju suveränt för det offentliga att liksom få till sig, för att det går ju att lösa ett problem.
Men behöver vi som medborgare, behöver vi få mer utbildning?
Nu handlar det ju om vårdapparaten, jag som medborgare, vad behöver jag?
Jag kanske fattar det först vid mötet med läkaren eller vården. Men behöver jag få något mer.
Sara
För man tänker som jag var inne på tidigare här med livsstilsfaktorer, att du bör ställa om vården mot allting annat kanske i dag.
Och det är också det här att och med att man i vissa hänseenden, i vissa artiklar och teorier pratar om, att det här ska sjukhuspersonalen bli bättre i, att man leder dialogen men att det ändå är en enskild individ och patient som ansvarar för sitt hälsoutfall.
Hur tar jag till mig den funktionen? Och sedan behöver vi i hälso- och sjukvården anpassa och paketera den informationen så att du som patient förstår.
Men att det också ligger mycket eget ansvar och eget initiativ. Och hur kan vi stötta det initiativet? Hur kan vi liksom få till det här till att börja motionera exempelvis? Vad är ditt varför? Till att du behöver göra en livsstilsförändring, exempelvis.
Håkan
Och man kanske som medborgare behöver en liten sådan här manual, bara och ha i bakfickan eller i mobilen eller vart man nu har den. De här frågorna är bra ställa som generella frågor.
Sara
Och det jobbar vi lite med mot patientsäkerhetsenheten.
Hur kan vi bidra med det?
Att patienten har rätt verktyg när man kommer till det och även gentemot verksamheterna, att de tänkt på det här i patient mötet?
Eller att du som patient ställer mig frågan om din läkare?
Funderingar om läkemedelslista.
Vad kan jag göra när jag kommer hem?
Det här handlar ju också om min journal på nätet på 1177. Vad finns det där, med förväntat förlopp?
Exempelvis om jag kommit ihåg allting?
Jag kan logga in och dela det med mina anhöriga som också kan stötta och hjälpa mig, för det är en viktig faktor för dig i din vård.
Din partner är jätteviktig för dig och den är också en del i ditt personliga mikrosystem.
Håkan
Sa hon och pekar med hela handen på mig.
Anna G
Journal på nätet är jätteviktig.
Håkan
Ja, jag brukar läsa min ibland. Eller har jag varit på besök på vårdcentralen eller hälsocentralen så jag brukar faktiskt gå in och kolla. Undra vad de skrev om mig?
Anna G
Precis, tänk om alla gjorde det, om alla visste det och hade koll på det. Och alla som jobbar inom vården också kan självklart tillämpa principen om att man kan gå in och läsa själv.
Eller vi kan ställa frågan. Vill du att jag skickar någonting till dig efter det här eller går du in och läser i din journal? Så hade vi som sagt sparat in en del tid och kanske papper också som vi fortfarande håller på.
Håkan
Dit jag går på Lungviks hälsocentral i Östersund, jag tycker att de är ganska bra på det där. Då springer inte jag där varje vecka.
Men någon gång jag har varit där och har fått frågor, och jag har fått lite vägvisning och sådana saker.
Jag är ju inte icke digital så jag förstår ju. Men det känns så skönt att få den där lilla passningen. Vill du att vi ringer? Vill du höra om någonting mer? Ja, och jag ställer en fråga som patient.
Det ska vi faktiskt lyfta i nästa avsnitt och hur man kommer dit.
Anna G
Läkaren Håkan Furuman som kommer, då får vi säkert prata lite med honom också om journal på nätet.
Håkan
Så det får ni inte missa. Men det ligger en tid framåt nu.
Anna G
Jag står och tänker på en sak och det är ju den här utvecklingen som pågår, det som kommer längre fram med hälsodata och att man kanske på ett helt annat sätt kan ha koll på sin hälsa och sina parametrar.
Allt det som sjukvården inte gör men som jag gör själv.
Sara
Ja, ja men precis. Jag tänkte också på det när vi stod här.
Det är också en del i omställningsarbetet och den kvalitativa data som kanske finns eller den kvantitativa data ifrån olika verktyg, metoder, ringar, klockor ni vet, men det handlar också om att ta ansvar för sin egen vård och jag tror att det är många patienter som vill göra det.
Vi pratar lite om journal på nätet idag.
Där dokumenterar ju hälso och sjukvården med.
Du har varit på besökt ibland hit och dit.
Jag kanske lever med en sjukdom varje dag. Jag fick astma när jag var 5–6 år gammal, jag kan minnas det utan och innan och när jag söker vård så behöver jag vård, för jag är ju kroniker.
Jag lever med det här varje dag och det är många fler med mig som är kroniker, som är som vi brukar säga spetspatient.
Man kan sin sjukdom.
Lever med den varje dag och när du träffar sjukvården så får du en liten, liten tid.
Men du lever med den varje dag och det är det som, återkopplat till mikrosystemteorin och det här med som patient.
Det värdet skapas när man möter patienter.
Hur kan vi i vården stötta dig som patient för att komma vidare i din resa?
Vart nu målet nu må vara och det med olika typer av data och system och styrning för det.
Vi kommer bli färre i hälso och sjukvården av medarbetare för så ser den demografiska data ut, (åldersstatistiken. Anm) det är ett konstaterande och där behöver vi hitta andra sätt att jobba.
Att jobba mer med egenmonitorering kanske?
Eller använd den här data.
Men hur styr vi och vad har vi för system för processer och det är det här som är så spännande med det som region gör med plan 2030, den operativa planen, med det vi behöver göra i regionen så att jag ser att det är på gång.
Det sker mycket i rätt riktning och sen behöver vi jobba vidare med det på olika sätt.
Och det här att vara patient och ta ansvar för sin egen vård, de behöver vi prata mer om. Och hur man kan utbilda patient att vara patient låter ganska konstigt, men det är det handlar om.
För det handlar också om att vi måste utbilda patienterna till att vara i det nya systemet och många vill ta ansvar.
Många är självgående medan andra patienter kan vara att mer med stöttning och hjälp och då kan vi lägga energi och tid på dem. Men jag som kroniker som har astma, jag kallar mig själv bara för mina recept och kanske telefonsamtal med någon och bra med det.
Håkan
Att vara patient kanske inte alltid innebär att man är svårt sjuk utan att man bara har koll på sitt läge.
Det här är din käpphäst Anna S. För du brukar säga så här ibland i podden att den som kan sin hälsa bäst är ju personen själv.
Anna s
Jamen det är ju så. Och det är precis det Sara säger också. Jag tänker att det finns ju ingen av oss i det här rummet som kommer att säga att någon annan ens hälsa bättre än vi själva.
Och så är det för de flesta människor.
Och jag tänker på att det mesta också handlar om relationer, att vi behöver liksom jobba med det. För mig är det relationer, alltså vårdpersonal emellan med patienter med anhöriga. Det är där det liksom det där händer.
Håkan
Och så även hemma och att man snackar lite grann med varandra om man lever med en partner. Hur är det? Ja, hur är det egentligen? Och att man vågar snacka om sin egen hälsa. Jag hade lite fest här i lördags och……
Anna G
Trevligt……
Håkan
Vi satt och pratade om hälsodata. Nämnde jag att jag har en blodtrycksmätare.
Jag körde det som partytrick.
Så gick laget runt där, det var sex personer och alla hade bra blodtryck.
Men vad vill jag ha sagt med det? I
bland är det bra att ha lite apparater liksom att ha lite koll på sitt eget läge så att säga. Vi var ju bra på det under pandemin.
Jag har köpt en sådan där man sätter på fingret och kollar hur man har det med syremättnad. Den här blodtrycks apparaten blev också ett sådant där inköp. Är inte så jättestora pengar för man vill ha lite koll på läget.
Sara
Men det är ganska spännande det. Att det finns olika typer av apparatur. Hjälpmedel för att vi ska jobba med vården även där, med vår livsstil och livsstilsfaktorer och jobba mer proaktivt och det är där vi måste vara. Nu tänker jag också för att hänga med i omställningen så att vi inte har sjuka patienter på sjukhuset och vi vill att folk ska friska må bra.
Och hur kan vi tidigt med de insatserna jobba med det för att stötta systemet i rätt riktning så att vi i regionen om x antal år har så få patienter som ligger inne och har väldigt mycket patienter i hemmet som är friska och mår bra, känner att de är trygga och liksom trivs med sin tillvaro och det kan man kanske känna.
Jag har personligen erfarenheter också av det här, att jag vill så gärna kommunicera med vården, jag vill vara mer delaktig och så är det.
Anna G
Det är det här paradigmskiftet som jag pratar om in i den nya flygplatsen vi bygger.
Sara
Precis och jag älskar det, alla kollegor med.
Håkan
Och vad pratar ni om på lunchen?
Sara
Ja, men en hel del.
Håkan
Mikrosystem?
Sara
Som jag brukar addera. Lite teori som jag har mycket akademisk erfarenhet av, att hjälpa andra, så kan vi göra och så har vi här.
Vi vill liksom köra in en bil och bara liksom testa Teslavarianten och så där.
Men jag tycker flygplatsen är ett bra exempel på hur man ska kunna tänka visionärt i det här och då med hela mikrosystem.
Där har vi olika typer av mikrosystem och hur de samspelar de är i symbios.
Och vi kanske måste gå från en grej till en annan.
De måste gå före i kösystemet. Och vad möts vi av i mitten?
Där kanske det är säkerhetskontrollen, perfekt.
Håkan
Och den brukar man ju bara svischa genom.
Sara
Ja, precis.
Håkan
Om man inte gått på fel.
Anna G
En del åker in på sidan också.
Håkan
Och för er som undrar, vi står och pratar om en flygplats, så är det också ett tidigare avsnitt där du Anna Granevärn faktiskt blev uppringd av en patient som egentligen frågade varför kan det inte funka som på en flygplats? Och det där greppade ni tag i.
Anna G
Ja, det har vi verkligen gjort. Mattias var ju med här och vi pratade ganska mycket om det i ett eget avsnitt. Men nu händer ju faktiskt grejer också med en gammal vän, Webbtidboken.
Vi har börjat kraftsamla kring sjukhus eller flygplats entrén får man väl säga. Och bestämt oss för att nu, nu ska det hända.
Nu ska det ske, 2025 blir det stora året för webbtidboken.
Håkan
Så ska det rullas ut brett?
Anna G
Ja, det finns ju på många ställen redan och många använder den väldigt framgångsrikt. Vi har haft många exempel här i podden, men sen har den inte riktigt kommit över tröskeln.
Eller man kan säga att det varit lite svårt att komma vidare och eftersom vi jobbar nu ganska intensivt med vår färdplan och vi ser den här nya flygplatsen så har vi lite grann bestämt att vi måste prioritera.
Håkan
Så?
Anna G
Vi kan inte handla upp alla nya smarta system som finns. Men vi kan använda dem vi har bättre, att så att nu riktar vi in oss på
”biljettbokning” då. Kanske bättre än att säga flygplats entrén.
(RED anm. Webbtidbok är en digital tjänst där patienter enkelt bokar, ombokar och avbokar vårdtider online, via app ex1177)
Håkan
Jag förstår! Vad bra för att det har vi snackat om många gånger, att ni har system som behöver komma mer till användning. Så det är ett lite modigt grepp kan man säga.
Anna G
Ja.
Håkan
Mod är ju alltid bra.
Anna G
Men vi kan inte prata om webbtidboken utan att få med Anna S.
Anna S
Det jag tycker är roligt. Här kommer det upp igen. Det var ju det här vi ville för några år sedan när vi jobbade med det.
Men sedan så, av olika anledningar så stannade av.
Men, jag tycker att man märker också att det låter som bra, när man pratar med verksamheterna, de vill ju så mycket.
Det som Sara pratar om att vi behöver också hjälpas åt. Hur gör vi då i det lilla för att få full fart.
Håkan
Och eftersom vi pratar om det här med att vara förebyggande, ta hand om sin egen hälsa så tänkte jag att vi skulle landa i hälsosamtalet där vi pratar om våra egna erfarenheter, hur vi eventuellt motionerar eller/och käkar bra och så vidare.
Försöker ta hand om oss för att man inte ska behöva komma på sjukhuset utan se till att må bra, och Sara, hur lever du ditt liv liksom för att hålla dig i form och slippa.
Sara
Jag bor ju i västra delen av Jämtland så jag borde. Jag älskar ju allt som har med fjällen och att göra. Nu när vi hamnar här uppe i Jämtland. Så jag är glad motionär i fjällvärld året runt.
Håkan
Både utför och på längden trampar på stigar?
Sara
Cyklar mycket.
Håkan
Men är du en sådan som kör störtlopp på cykel? det ser så fruktansvärt vådligt ut.
Sara
Har väl gjort det några gånger. Det är väl roligt och sen börjar man tänka lite så här, risker.
Sara
Men det är väldigt kul. Men det finns många andra delar än att cykla på i fjällvärlden och så där.
Håkan
Men har du bra tips.
Jag vet att många säger ”jag borde börja”, borde jag borde, jag borde, borde, borde eller så händer inte så mycket. Hur kommer man i gång?
Sara
Men vi kan väl återkoppla till det vi pratade om idag, för mig. Det handlar mycket om att hitta sitt varför, varför ska jag göra det här? Vad behöver jag göra som tar mig från där jag är nu, till att göra någonting annorlunda?
Och det är den systematiska förbättring och kvalitetsutvecklingen som det går att skapa, som vi pratat om.
Men hitta sitt varför. Vad är jag vill göra? Jag har tränat gymnastik på ganska hög nivå tidigare, men idag ser livet annorlunda ut och vad är då mitt val i det?
Håkan
Anna S. Har du hämtat dig efter i maratonloppet för några veckor sedan?
Sara
Absolut.
Håkan
Visst är det så att efter ”maran” så har man vilat ett tag och kroppen blir otroligt stark?
Anna s
Det vore ju bra om man kände när det hände?
Anna G
Man kan bli lite deprimerad?
Anna s
Precis, det är snarare att det är så. Då måste man ändå vara lite, lite bättre. Men jag var lite förebyggande. Jag hade bokat in en tid med en PT två dagar efteråt så att jag inte skulle hamna i någon dipp.
Håkan
Jag har aldrig hört att man kan bli deprimerad.
Anna s
Jo, du har gjort det du ska, har uppnått målet.
Håkan
Jag förstår, det blir tomt och ödsligt.
Håkan
Hjälpte PT ´n då?
Anna s
Ja, jag har ju lärt mig att jobba så, att jag funkar bäst genom att ha en plan.
Det är väl också så.
Att hitta sitt varför man också vill om hur man själv funkar. Vi funkar på olika sätt.
Håkan
Har du något bra att säga till andra vad hur ska göra. Men om du vill tipsa lite grann, så här, hur ska man börja?
Anna s
Men jag tycker det Sara säger och hitta sitt varför? Det är ju liksom nyckeln.
Och grunden för mig är väl det.
Jag har en nära person till mig som säger så här: ”Vi kan se det som den där tandborstningen. Det här måste jag göra livet ut några gånger i veckan. Gilla det eller inte, om jag vill hålla mig frisk”
Du hoppar inte över att borsta tänderna. Men se det som en grej som ska betas av några gånger i veckan så ja, det fastnar för mig.
Sara
Det är jättebra liknelse det här med att borsta tänderna. Man får till en rutin, man gör det flera gånger och det handlar också om att förebygga liksom ohälsa i munnen. Och gör man det inte det hamnar man inom hälso- och sjukvårdssystemet hos oss.
Håkan
Det är så enkelt.
Sara
Ja.
Håkan
Slutsatsen är att borsta tänderna regelbundet även om du inte behöver det. Skämt åsido, hur har du det, Granevärn Jag vet att du varit i Vålådalen och provat på skidspår som lades ut. Sen kom det ju milda grader och då kanske idet inte var så himla roligt.
Anna G
Men det stängde ju till och med.
Håkan
Ja precis ja.
Men hur håller du ihop nu då? För det är ju skidåkningen som du verkligen brinner för.
Anna G
Det är det absolut roligaste tycker jag. Men jag gör ju också alla andra sporter som bara går att göra. Men såklart är det mycket rullskidor, skierg, styrketräning och så får man uppdatera. Se hur går det på skidstadion. Nu är det ju väldigt, väldigt nära att vi kan börja där.
Håkan
Eftersom vi bor i Östersund och man kanske lyssnar nere i Skåne. Så är det så att vi i går och väntar på lite konstsnö och att slingan ska komma på plats.
Anna G
De kör för fullt där.
Håkan
De gör det, vad härligt och du hör, jag har ju inte varit dit på länge.
Jag råkade säga innan vi spelade in att jag håller på med 5–2 diet, försöker ta ner några kilo och så blir det så att det har hamnat i ett beteende hemma. Man går och köper tekakor på fastedagen för att ha dagen efter.
Det är den där tandborstningen. Annars rullar det på bra och jag tänker att jag vill tipsa om det här med att börja att vara tillsammans och träna lite, jag och min fru. Vi tränar alltid ihop i princip. Vi tränade var för sig men nu tränar vi nästan alltid ihop och det tycker jag är jäkligt bra.
Att man kan knuffa lite på varandra när man inte vill ta den där ”tandborsten” i munnen riktigt. Då kan man liksom pusha på varandra lite grann och då blir det så bra samverkan.
Sara
Och det är återigen det som sjukvården handlar om, att man hjälps åt och drar tillsammans. Man litar, stöttar och lyfter varandra.
Håkan
Och vi pratar jättemycket om träning och vi pratar om övningar och vi pratar om att det blir liksom ett gemensamt intresse. Kul att hänga upp livet på.
Sara det var jättekul att ha dig här.
Sara
Och kul att jag fick komma.
Håkan
Och som vi alltid brukar säga så du är hjärtligt välkommen tillbaka vid annat tillfälle också.
Sara
Absolut ska jag göra.
Håkan
Men tack för att du hit idag också.
Sara Tack
Håkan
Tack även till er Anna Sjöwall och Anna Granevärn.
Tack så mycket!