Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Lena forskar om trygga barnmorskestudenter

Hälsa & vård
Jobb, utbildning & forskning

– Det finns inte mycket beforskat angående den svenska barnmorskeutbildningen, och inget från barnmorskestudenters perspektiv. Jag hoppas min forskning ska leda till förändringar av den nuvarande barnmorskeutbildningen, den är för kort. Min forskning bidrar till att visa svårigheter för studenterna och på så sätt påvisa eller påskynda förändring i form av förlängning eller en direktutbildning.

Närbild på leende person med blont hår och blå ögon

Lena Bäck

Lena Bäck arbetar som enhetschef vid kvinnosjukvården, BB/Gyn och förlossning. Hon har varit chef i snart 8 år. Tidigare arbetade hon kliniskt som barnmorska vid förlossning och BB/Gyn.

– Jag arbetar även kliniskt vissa pass för närvarande, eftersom jag inte vill glömma mitt härliga yrke.

Jag ska bli barnmorska och införa mer personlig och tillmötesgående vård

Lena Bäck föddes 1962 i Bollnäs. Hon växte upp i Gävle, men flyttade till Östersund i slutet av grundskolan.

– Jag skippade gymnasiet då jag inte var intresserad av att studera och ville hellre ut i världen. Jag har haft många olika arbeten; sålt blommor och arbetat inom restaurang med allt från kock, servering disk och städ, drivit egen restaurang och värdshus.

När hon födde sitt första barn 1985, blev hon chockerad. Hon själv kom från servicebranschen, och barnmorskorna som hon mötte hade absolut inte den servicen eller empatin som Lena Bäck behövde.

– Jag tänkte: Jag ska bli barnmorska och göra saker bättre, införa mer personlig och tillmötesgående vård. Då startade min långa väg till yrket. Två år vid vårdlinjen i Bollnäs, två år på sjuksköterskeutbildningen i Gävle. Tre års arbete vid kirurgkliniken i Östersund och slutligen började jag barnmorskeutbildningen.

Hon blev klar barnmorska 1998, och började då arbeta som barnmorska i Trondheim under sitt första år. Hon ville få yrkeserfarenhet i händerna genom att arbeta vid en stor klinik. Sedan år 2000 har hon haft sin anställning i Östersund.

Forskar om barnmorskestudenter och hur trygga de är i slutet av utbildningen

Hennes forskningsområde handlar om barnmorskestudenter och hur trygga de är i slutet av utbildningen. Intresset för detta beror på att hon under flera år var huvudhandledare för barnmorskestudenter, men även sjuksköterskestudenter.

– Jag hade även förmånen att delta i ett multicenterprojekt kallat COMICE Confidence of midwifery students on selected midwifery competencies at completion of education: a multi-centric study. Jag samlade in data genom ett omfattande formulär. Vid min licentiatexamen hade jag publicerat två artiklar men bara en artikel från COMICE-studien. Jag hade ett omfattande material över. Då publicerade jag en ytterligare studie från COMICE formuläret, som jag skrev på under en semestermånad.

Hon fullföljde sin doktorandutbildning under 2024, och har nu publicerat ytterligare två artiklar.

– Jag börjar närma mig finalen, att disputera den 19 december!

Behov av att stärka utbildningsstrategier

I sin uppsats undersöker Lena Bäck svenska barnmorskestudenters självupplevda trygghet i att utföra grundläggande kliniska kompetenser vid avslutningen av sin utbildning. Forskningen baseras på en enkät; Confidence of Midwifery Students on Selected Midwifery Competencies at Completion of the Education (COMICE), anpassad för svensk kontext som COMICE-S. Det övergripande syftet var att undersöka svenska barnmorskestudenters professionella trygghet i grundläggande kliniska barnmorskefärdigheter, med särskilt fokus på faktorer som påverkar utvecklingen av trygghet samt rollen för klinisk handledning och undervisningsmetoders betydelse. Resultatet visade att svenska barnmorskestudenter är trygga i att hantera normal graviditet och förlossning; däremot behöver de mer träning i komplicerade graviditeter och förlossningar. Den kliniska miljön påverkar den professionella tryggheten, strukturerad handledning och lärarledd undervisning är viktig, särskilt när de följs av simuleringar. Kvalitativa resultat med nyutexaminerade barnmorskor stödjer resultaten och antyder ett behov av utökade eller alternativa utbildningsvägar. Avhandlingen visar att medan svenska barnmorskestudenter känner sig trygga att hantera normal graviditet och förlossning men det finns det ett behov av att stärka utbildningsstrategier för att bättre förbereda de nyexaminerade barnmorskorna för komplexa kliniska situationer. Resultaten erbjuder värdefulla insikter för den fortsatta utvecklingen av barnmorskeutbildningen.

Blivit berest och kul att lära nytt

Fördelar med forskningen tycker Lena Bäck är att det ger en möjlighet att fördjupa sig i det som intresserar, det är kul att lära sig nytt. Det har även inneburit möjligheter att få resa, hon har besökt platser i världen dit hon normalt inte skulle ha rest så som Australien, Malawi och engelsk landsbygd. Hon har även rest runt till alla universitet och högskolor som bedriver barnmorskeutbildning.

– Jag känner mig numera mycket tryggare med att uttala mig och mer säker på vad jag vill framföra, en personlig utveckling. Nackdelar är så klart att tiden inte räcker till och att det är en ojämn resa där du måste offra en hel del fritid.

Lena Bäcks tips till forskningssugna kollegor blir; Försök hitta ett ämne som du brinner för, skriv bra projektansökningar och hitta gärna en grupp där ni tillsammans kan hjälpa varandra framåt. Informera din familj och ha deras ”samtycke” till detta.


Lena Bäck disputerar med sin avhandling Midwifery students' confidence in midwifery competence- a Swedish perspective/ Barnmorskestudenters tilltro och trygghet till sin barnmorskekompetens – ett svenskt perspektiv fredag 19 december 2025 i sal F229 eller via Zoom kl.10.00–14.00 på MIUN i Östersund

Länk till avhandlingen och zoom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

INTERVJU: Lena Manneby FOTO: Rickard Granlöv

Sidinformation

Publicerad:
12 dec, 2025
Senast uppdaterad:
12 dec, 2025