28 - Så skalade region Stockholm upp
Hur gjorde region Stockholm? De fixade med en app, en app som samlade ihop allt som borde finnas för att vara digital i samverkan med medborgarna. Martin Forseth som är Närsjukvårdschef för region Stockholm och till stora delar ansvarig för digitaliseringen dyker upp. Det gör även IT-pedagogen Roger Pettersson som ger oss en lägesbild.
Produktion: Poddverandan i Östersund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - Juni 2022
Transkription
Sammanfattning av podcastavsnitt: ”Så gjorde region Stockholm för att skala upp till miljontals användare. Vi pratar även tillgänglighet”
När Region Stockholm beslutade att det skulle vara en app. som användare och regionen kunde använda i den digitala verksamheten tog det fart, hjälpen kom tack vare, eller beroende på pandemin. Man gick från 3–4 hundratusen användare till 2,3–2,4 miljoner användare på kort tid. Det blev överbelastning i systemen, men an lärde sig massor. Idag är det en app. in för alla, i stället för att varje enhet ska ha sin egen lösning.
Det här pratar vi med Martin Forseth, läkare, chef och ansvarig för stora delar av digitaliseringen i region Stockholm om.
Vi testar även teorin om att turister har sin egen hälsocentral på fickan, då vi sett att antalet vårdsökande under turistsäsongen sjunkit. En teori som ges visst stöd.
Tillgänglighet är IT-pedagogen Roger Petterssons paradgren, och det handlar om hur den kan mätas och hur tillgängligheten kan vara komplex att mäta och analysera. Fortfarande är det effektivaste sättet, telefonkontakterna med vården.
Den digital tillgänglighet som finns är mycket knepigare att mäta beroende på att det är så många olika parametrar. Något som en mer digitaliserad tillvaro skulle kunna få ordning på.
Vi pratar såklart lite träning med, att hålla sig i form förebygger ju en del sjukdomar som vi vet.